woensdag 9 december 2015

Gehandicapten VN verdrag te vrijblijvend?

Vandaag op 9 december komt in de tweedekamer de ratificering van het VN verdrag voor de rechten van mensen met een handicap aan de orde. PvdA kamerlid Otwin van Dijk noemt het verdrag te vrijblijvend in het onderstaande bericht;

PvdA vindt gehandicapten wet te vrijblijvend

Ik ben het wel eens met de heer van Dijk, en ik stuurde de onderstaande reactie; Ik heb het recht om volwaardig mee te doen in onze maatschappij, en waar dat niet zo is zou ik er niet om moeten vragen maar moeten bedrijven en of overheden ervoor zorgen dat dit binnen een redelijke termijn wel zo is.

Om ervoor te zorgen dat er dat er niet alleen over maar ook met mensen met een handicap gesproken word om dit in Nederland te verbeteren stuurde ik naar de kamerleden die meedoen aan het debat over het VN verdrag voor mensen met een handicap de nu volgende mail;

Mail aan de kamer aangaande het VN verdrag voor mensen met een handicap; Ik volg alle debatten die mij als mindervalide aangaan nauwgezet,
Zo ook het debat over het VN verdrag van vandaag. Al tijdens het Participatiedebat diende ik de onderstaande concept motie in over de versterking van de rol van ervaringsdeskundigen. Helaas is ondanks positieve feedback mijn idee nergens genoemd. Vanmorgen hoor ik dat de PvdA het allemaal te vrijblijvend vind, vandaar nogmaals mijn poging, omdat de ervaringsdeskundigen vanuit hun ervaring goede adviezen kunnen geven.
 Voor een dekking van de kosten verwijs ik u naar het feit dat overheden via deze weg een stap kunnen maken in het realiseren van hun participatie verplichting, Daarnaast geeft het ook een kans om initiatieven zoals Wij Staan Op! en TOOON.me of soortgelijke te faciliteren. Zodat er in dit dossier niet meer alleen over mensen gesproken wordt die het aangaat, maar ook met ons. en we hiermee een erkend Shareholder in het lopende proces worden en blijven.
 
De concept motie;
Geacht Kamerlid ik ben natuurlijk geen ervaren lobbyist en zeker niet betaald. Maar ik heb geprobeerd om ervaringsdeskundigheid te honoreren in de wet.
De rol van de rol van cliënten in de decentralisatie's.
De kamer, gehoord de beraadslagingen, wil laten onderzoeken of ervaringsdeskundigheid voldoende wordt gewaardeerd in de decentralisatie's specifiek kijkend naar de participatie wetgeving. Het betaalt inzetten van mensen uit de doelgroep helpt in onze ogen in het creëren van bewustwording van de nut en noodzaak voor het bedrijfsleven en de overheid om de participatiewet te laten slagen. Daarnaast is er niemand zo ervaren in het voorlichten over beperkingen als de doelgroep zelf, en kan dit ook een impuls zijn voor overheden zowel lokaal als nationaal om zelf op een waardevolle manier te voldoen aan haar participatie verplichtingen. En gaat over tot de orde van de dag.
Met vriendelijke groet,
Harry Haddering

Geen opmerkingen:

Een reactie posten